11 mei Een foutje uitgummen gaat niet meer

De rode pen is verleden tijd. Juf en meester zitten achter hun laptop om direct leerlingen die veel fouten maken, op te sporen en te helpen.

Samet (10) zit er nonchalant bij, voorin de klas. Hij leunt achterover en laat zijn tablet tegen het randje van de tafel rusten. Zijn wijsvinger hangt in de aanslag boven het schermpje. Groep 5 van basisschool De Nieuwe Wiel in Lopik maakt vanochtend deelsommen. Op Samets scherm staat een tros ballonnen. Als 108 ballonnen verdeeld moeten worden over zes trossen, hoeveel ballonnen krijg je dan per tros?

“Oh, wacht, ik heb hem al.” Samet toetst het antwoord in en glimlacht als een groen krulletje in het scherm verschijnt. Intussen kijkt Tonja Masseling, leerkracht van groep 5, naar het scherm van de laptop op haar bureau. Daar ziet ze in een oogopslag hoe Samet en zijn klasgenootjes hun sommen maken. Er staan reeksen gekleurde vakjes achter hun namen, groen betekent: antwoord goed. Oranje: meerdere pogingen gedaan, maar nu klopt het antwoord. Rood: fout.

Masseling loopt een rondje door haar klas om vragen te beantwoorden en roept dan vijf kinderen bij haar aan tafel die een paar rode vlakjes achter hun naam hebben. Samen nemen ze de deelsommen nog eens door. “Vroeger keek ik aan het eind van de dag schriftjes na”, zegt Masseling, “nu weet ik meteen welke kinderen ergens moeite mee hebben. Veel handiger. Als je de feedback de volgende dag geeft, moeten ze er weer helemaal inkomen.”

Foto: Lexie Flickinger / Flickr.com (de kinderen op de foto komen niet voor in het verhaal)