24 apr ‘Ik denk dat Jezus fel was, hij maakte ook fouten’

De eerste voorstelling van regisseur Arie de Mol bij Toneelgroep De Appel is een theatermarathon over de volgers van Jezus. Zie de mens gaat over mensen op zoek naar houvast en zingeving.

De vissersbroers Simon en Andreas belanden net in een felle discussie. Ze staan in de rij om gedoopt te worden door Johannes de Doper, en die rij is zó lang, dat ze nog dagen moeten wachten. Simon wil blijven, Andreas niet. Ineens kijkt Simon op naar regisseur Arie de Mol. ‘Wat zeg ik nu ook alweer?’

Negen acteurs van Toneelgroep De Appel zitten in een klein kringetje op stoelen en krukken teksten te repeteren. Hun gedaanten vallen haast weg in de enorme repetitieruimte van de Appelloods aan de Laan van Poot. Het is er donker, stellages van tribunes geven schaduwen op de wanden, theaterverlichting staat gericht op het groepje spelers. Als iemand z’n tekst even kwijt is, geeft De Mol een aanwijzing.

De Mol volgde begin dit jaar Aus Greidanus op als artistiek leider van De Appel. Zijn eerste voorstelling in Den Haag – hij was hiervoor artistiek leider bij Toneelgroep Maastricht – is deze theatermarathon over Jezus en zijn volgelingen, Zie de mens. Als de repetitie is afgelopen, vertelt hij erover, uitkijkend op de lege stoelen waar de acteurs net zaten.

De voorstelling komt voort uit zijn eigen verbazing, zegt De Mol. Nederland is ontkerkelijkt, de rol van de kerk is totaal anders dan in zijn jeugd. ‘Maar ik proef nog overal behoefte aan spiritualiteit. Terwijl we onze religie net hebben weggegooid.’ Hij noemt het aansteken van kaarsjes, het organiseren van stille tochten, het succes van The Passion. De Mol gooit zijn armen in de lucht en roept: ‘Wat willen we nou?’

 

Affichebeeld (Isabella Chapel)

Tags:
, ,