17 jul ‘Sociale media maken ons slimmer’

Het is een stiekeme gewoonte van Clive Thompson geworden om mee te kijken als hij jongeren een Tweet ziet tikken op hun telefoon. In de metro van New York, bijvoorbeeld, of op een bankje in het park. Dat Tweet-schrijven gaat steevast in hetzelfde patroon, merkt hij op. Eerst typt iemand een paar worden. Dan wist hij ze weer. Dan volgen een paar nieuwe woorden die ook weer gewist worden. Vervolgens volgt een denkproces. Het samenvatten van gedachten, en een spelling-check. En uiteindelijk wordt dan de Tweet van 140 tekens gepubliceerd.

‘Die jongeren werken harder aan de zinnen voor die Tweet dan ik ooit deed voor een zin in een essay voor school’, lacht Thompson. ‘Die ene Tweet wordt namelijk gezien door hun vrienden, dus hij moet in hun ogen perfect zijn, en slim en grappig.’

Dit voorbeeld van hoe jongeren gevoel voor schrijven en taal kunnen oppikken door het schrijven van Tweets, is slechts een van de voorbeelden die Thompson noemt, waaruit blijkt dat jongeren kunnen leren van sociale media. De van oorsprong Canadese journalist vindt het hoog tijd om het te hebben over de voordelen die sociale media ons bieden als het gaat om leren en nieuwe manieren van denken. Als tegenwicht tegen de opvatting dat het web van jongeren ons contactloze zombies maakt, die aggressief worden van videospellen en niet meer leren schrijven en spellen. (Meer daarover in het video-interview onderaan dit blog!)

Thompson schreeft er een boek over: We worden steeds slimmer, waarin hij betoogt dat het internet en nieuwe technologie ons denkvermogen vergroten. Zo is google voor ons een oneindig geheugen geworden, dagelijks maken miljoenen mensen gebruik van apps en software om betere besluiten te maken, en kinderen hebben toegang tot zoveel meer manieren van leren dan ooit voor mogelijk werd gehouden.

Thompson vertelt vol enthousiasme hoe zijn zoontjes, beiden van basisschool-leeftijd, leren door het computerspel Minecraft te spelen. In dit spel kun je als speler allerlei kubusvormige blokken plaatsen en breken, en zo met al je creativiteit een eigen online omgeving bouwen. Thompson zag zijn zoontjes eerst een beetje experimenteren met het spel, maar al snel leerden ze steeds beter hoe het werkt, door allerlei manieren van leren te combineren: door vriendjes ernaar te vragen, door YouTube-tutorials te volgen en online handleidingen te raadplegen. Inmiddels schrijven ze fictieve verhalen over hun Minecraft-avonturen, die ze dan weer online delen met hun vrienden. ‘Het is in alle opzichten superieur aan waar ik mee bezig was op die leeftijd’, zegt Thompson.

The Optimist sprak met Thompson, en vroeg hem onder meer hoe sociale media ons slimmer maken: