27 jan ‘Thuistaal staat los van schoolprestatie’

Werk bij leerlingen met Nederlands als tweede taal de hele schoolloopbaan aan leesvaardigheid en woordenschat, zegt taalwetenschapper Folkert Kuiken. En respecteer het feit dat ze al een andere taal spreken, of dat nu Engels, Turks of Arabisch is.

Hoe belangrijk is de taal die thuis wordt gesproken voor de voortgang van de schoolcarrière van een kind?
‘Heel belangrijk. Hoe beter de kwaliteit van het taalaanbod thuis is, hoe beter beslagen ten ijs een kind de school binnenstapt. Dat heeft te maken met veel verschillende zaken. Wordt er thuis veel voorgelezen? Is de communicatie thuis interactief of directief? Ook het eerste jaar waarin kinderen nog niets zeggen is al belangrijk om elementaire aspecten van communicatie te leren. Maar nu komt het punt: ik denk dat het niet uitmaakt welke taal je thuis spreekt. Als het aanbod maar kwalitatief goed is.’

Maar als je thuis veel Nederlands hoort dan kom je op school toch sneller mee?
‘Het is belangrijk om een goede basis in een taal te ontwikkelen, maar dat hoeft niet per se het Nederlands te zijn. Als kinderen die basis al hebben in hun moedertaal, dan hoeven ze alleen maar nieuwe labeltjes te plakken op concepten die ze al kennen. Kijk, kinderen kunnen heel makkelijk een tweede taal leren. Ik wil pleiten voor meer waardering voor meertaligheid. We focussen teveel op dat Nederlands en we gaan vaak voorbij aan de vaardigheden in de andere talen die kinderen ook hebben.’

Foto:  © Martijn van de Griendt