16 sep Vrij denken zonder stress

Hoe verhoog je het denkniveau van kinderen? De Sint Jozefschool in Nederwetten gebruikt moderne technieken zoals mindmapping. ‘Wat als mieren zo groot waren als koeien?’

Als Tijn (8) zijn ogen dichtknijpt, kan je zien dat hij diep nadenkt. “In de winter kun je met sneeuwballen gooien”, zegt hij bedachtzaam, “en in de zomer met waterballonnen”. Zijn buurman Bram (8) knikt tevreden. Nu hebben ze er alweer een idee bij. De twee leerlingen uit groep 6 – zojuist door juf Anita de Bie als ‘denkmaatjes’ aangewezen – hebben de taak om na te denken over de verschillen en overeenkomsten tussen zomer en winter. Ze wijzen naar de cirkels die op een papier gegroepeerd staan rondom de termen zomer en winter. Dat is een denkbeeld, legt Bram uit.

Sinds drie jaar werkt basisschool Sint Jozef in het Brabantse kerkdorpje Nederwetten met de zogeheten DenkBeelden, een groep modellen die structuur geven aan de denkprocessen van kinderen. Naast het ‘atoom’ waar Tijn en Bram in werken, is er bijvoorbeeld de ‘kapstok’. Daarmee verdelen de kinderen thema’s in categorieën, zoals verkeersborden, of familieleden. Met een ‘trein’ zetten ze oorzaken en gevolgen op een rij. En ook de ‘mindmap’ is een denkbeeld, een model van een boom met uitstekende takken waar je ideeën bij kan schrijven. Deze gebruiken ze in het bedrijfsleven veel bij het brainstormen.

Sint Jozef wil met de DenkBeelden beter aansluiten bij de huidige tijd, waarin kinderen meer moeten samenwerken en grote hoeveelheden informatie te verstouwen krijgen. Ze hebben handvatten nodig om daarmee om te gaan. Daarnaast zocht de school naar nieuwe manieren om alle kinderen in de klas bij de les te betrekken.