10 aug ‘Waarvoor ben je op deze wereld?’

Scholen zijn toe aan vernieuwing. Niet één model dat werkt voor iedereen, maar er zijn juist heel veel nieuwe, frisse ideeën die zo kunnen worden ingepast. Claire Boonstra kent er wel een paar.

Claire Boonstra herinnert zich nog hoe verbaasd ze was toen ze veertien jaar geleden afstudeerde aan de TU Delft als civiel ingenieur. In alle vacatures in haar vakgebied werd gevraagd naar kwaliteiten als ondernemerschap, leiderschap, creativiteit en communicatieve vaardigheden. ‘Nergens staat dat kennis van zaken als grondwaterstromingen belangrijk is’, merkte ze op in het dankwoord aan de universiteit dat ze namens haar jaargang mocht doen. ‘Er wordt dus gevraagd naar eigenschappen waar we op school weinig aandacht aan besteden. Moeten we daar niet iets mee?’

Vervolgens richtte Boonstra zich op een carrière bij KPN en Unilever. Toen ze daarmee stopte, begon ze met twee com- pagnons een eigen bedrijf: Layar, dat een nieuwe technologie ontwikkelde om verschillende ‘lagen’ van digitale informatie – zoals video’s en foto’s – toe te voegen aan de realiteit, via het camerabeeld van de mobiele telefoon. Nu moest ze zelf mensen gaan aannemen. En ook daar waren kennis en diploma’s niet belangrijk. Het bedrijf gebruikte een innovatieve technologie, augmented reality, waar niet eens opleidingen of diploma’s voor bestónden. Boonstra ontwikkelde een gouden vraag voor elk sollicitatiegesprek dat ze hield: ‘Als jij alles zou kunnen, als je alle tijd, geld en energie van de wereld had, wat zou je dan doen?’ Die vraag leidde tot gesprekken over drijfveren, herinnert Boonstra zich. ‘Waarvoor ben je op deze wereld? Dat was het allerbelangrijkste om te weten.’