07 apr Met formatieve werkvormen ontkom je niet aan leren

Met formatieve werkvormen ontkomt geen enkele leerling aan leren, constateert leraar Engels Karin Hogemans. ‘Ik wil niet anders meer.'

Met een paar vellen van een flipover onder de arm komt ze aanlopen door de gangen van het Titus Brandsmalyceum in Oss. De sfeervolle school stamt uit 1923 en werd opgericht door de paters karmelieten. Het trappenhuis van het karakteristieke gebouw wordt gesierd door religieuze beelden, de mediatheek zit in de voormalige kapel. Vanuit de lerarenkamer is er zicht op een groene binnenplaats. Op deze vroege dinsdagochtend heeft Karin Hogemans al een teamvergadering achter de rug, over – hoe kan het ook anders – formatief werken. ‘We hebben het gehad over verschillende vormen van feedback in vier lesfases.’

Hogemans werkt zo’n vijftien jaar als leraar Engels op deze school, in brugklas en 2 havo/vwo. Daarnaast heeft ze een Cambridge-klas op hoger niveau en geeft ze les in het Titus-tussenjaar, voor jonge (hoog)begaafde leerlingen die uitgeleerd zijn op de basisschool. Lesgeven is haar ‘grote passie’, vertelt ze. Maar sinds ze met formatief werken in aanraking kwam, is er voor haar een nieuwe dimensie bijgekomen. Op dit moment volgt ze bij Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) een training over formatief toetsen in het vo en afgelopen november reisde ze mee met een studiereis naar Toronto (Canada), waar ze geïnspireerd van terugkeerde. ‘Ik heb het afgelopen jaar zo veel nieuwe tools gekregen,’ zegt ze enthousiast.

Foto: Joost Bataille